пʼятниця, 1 березня 2019 р.

Діалог


На­д­их­нув­шись при­кла­дом па­на Фран­чу­ка, ви­рі­шив оце і со­бі збе­рег­ти тут свою роз­мо­ву в ко­мен­та­рях для май­бут­ніх по­ко­лінь, щоб моя му­д­рість не про­па­ла мар­но. Ві­део, до ре­чі, теж ре­ко­мен­дую пе­регля­ну­ти, хоч я і не по­ді­ляю лю­т­о­го оп­ти­міз­му Єго­ра Со­болє­ва, — але там ці­ка­ві ре­чі об­го­во­рю­ють...

Sok:
Все мо­мен­таль­но стає яс­но з лю­ди­ною, щой­но во­на ска­же "про­ви­на за ко­ру­м­по­ва­ність вла­ди ле­жить на про­с­тих ук­ра­їн­цях" і "ко­руп­ція це ха­ба­рі, які ви да­є­те". Ко­руп­ція це роз­кра­дан­ня най­ви­щи­ми по­са­да­ми де­ржа­ви де­сят­ків і со­тень мі­ль­йо­нів з гро­шей про­с­тих лю­дей, плат­ни­ків по­дат­ків, яке роз­кра­дан­ня від­бу­ва­є­ть­ся без жод­н­о­го впли­ву чи зго­ди з бо­ку са­мих плат­ни­ків. А ха­ба­рі це сим­п­то­ми тро­хи ін­ших за­хво­рю­вань, це в ча­с­ти­ні ви­пад­ків злов­жи­ван­ня вла­дою, а та­кож при­сто­су­ван­ня до нелюд­сь­ки ма­лень­ких за­ро­біт­них плат у ря­ді про­фе­сій.
Будь-яка мо­ва про бо­ро­ть­бу з ко­руп­ці­єю має стар­ту­ва­ти з очі­ль­ни­ків де­ржа­ви. В нас бо­дай один депу­тат знав би як жи­ти на мі­ні­маль­ну плат­ню, що й ка­за­ти про ін­ших..
Myroslav Rys:
Ой! Ми не вин­ні. То во­ни все са­мі. То тіль­ки во­ни ви­ну­ва­ті що бе­руть. А ми ні за те що да­є­мо. Як ді­с­та­ло. Як ма­лі ді­ти. Ні вин­ні ми усі. І по­ки це не ус­відо­ми­те і бу­де­мо жи­ти в дупі. І це те на що ми за­слу­го­ву­є­мо.
Sok:
@Myroslav Rys І що ж це ви ус­відо­ми­ли? Роз­тлу­ма­ч­те, як це пе­ре­січ­ний гро­ма­дя­нин мо­же впли­ну­ти на погра­бу­ван­ня йо­го осо­бис­то і всі­єї де­ржа­ви з бо­ку вла­ди? В кра­ї­ні не­має че­с­н­о­го су­ду, не­має не­за­леж­ної по­лі­ції! Це ви ус­відо­ми­ли вже? Ко­жен по­са­до­вець вва­жає за нор­му злов­жи­ва­ти вла­дою, і ви­м­ога ха­ба­ря йде зго­ри, то­му ниж­чі ви­ма­га­ють зі ще ниж­чих, і так до най­дріб­ні­ших. Хто що от­ри­мує, пе­ре­дає ча­с­ти­ну на­го­ру. То що має ро­би­ти лю­ди­на, в якої жит­тя за­ле­жить від як­о­гось пи­тан­ня, що тре­ба ви­рі­ши­ти? Зро­би­ти ж ні­ч­о­го не мож­на. Ті ка­ба­ня­ки-мі­ль­йо­не­ри не ма­ють гад­ки як лю­ди жи­вуть, а їх ве­ли­чез­ні зар­п­ла­ти, обо­руд­ки і ін­ші зах­тян­ки йдуть з на­ших гро­шей, з по­дат­ків. В те­о­рії вла­да має обо­в'яз­ки і від­по­ві­даль­ність пе­ред на­ро­дом, з чи­їх гро­шей во­ни жи­вуть, на прак­ти­ці во­ни не­до­тор­ка­ні і з них не­має жод­н­о­го спро­су. Чи хтось із них вза­га­лі ду­має, що щось ви­нен лю­дям? Все, що від них чуть, це "зро­біть са­мі, поч­ніть із се­бе", ну точ­ні­сі­нь­ко і ва­ша ри­то­ри­ка. Ще раз: їм на­род пла­тить гро­ші за те, щоб во­ни пік­лу­ва­ли­ся де­ржа­вою, міс­том, га­лу­зя­ми, доб­ро­бу­том на ді­лян­ках, без­пе­кою, слід­ку­ва­ли за ви­ко­нан­ням усіх норм і за­ко­нів ін­ши­ми по­са­дов­ця­ми! На все, що во­ни ка­жуть ро­би­ти лю­дям са­мим, є по­са­да, яка от­ри­мує ве­ли­чез­ну зар­п­лат­ню за це що­мі­ся­ця, плюс пре­мії. Це ус­відо­ми­ли?
І на­род цю не­з­лі­чен­ну ора­ву утри­мує на­віть без влас­н­о­го ви­бо­ру, не­ма оп­ції пла­ти­ти їм стіль­ки, скіль­ки за­ро­би­ли, чи пла­ти­ти мі­ні­маль­ну зар­п­лат­ню. Не­має жод­ної мож­ли­во­с­ті та­кож при­тяг­ти їх до від­по­ві­даль­нос­ті. На­при­клад, не­мож­на по­лі­ти­кам утри­му­ва­ти біз­нес, а во­ни усі біз­не­с­ме­ни. Хоч за ру­ку схо­пи - тіль­ки по­с­мі­ю­ть­ся. Во­ни кра­дуть мі­льяр­ди, і в най­су­во­рі­шо­му ви­пад­ку ви­пла­тять па­ру ти­сяч гри­вень штра­фу (які ще й мо­жуть по­тім по­вер­ну­ти), а пе­ре­січ­них гро­ма­дян за дріб­ні ха­ба­рі на міс­цях са­джа­ють ЗА КОР­РУП­ЦІЮ на дов­гі ро­ки з бо­же­ві­ль­ни­ми шта­фа­ми.

Тож до­сить то­го гів­на про по­чи­нан­ня з се­бе. Я в жит­ті ха­ба­ря не да­вав і не брав, але я ба­чу звід­ки ноги ро­с­туть у цих явищ. Як че­с­на лю­ди­на має се­бе по­чу­ва­ти у кра­ї­ні з та­кою сис­те­мою? У на­ро­да з вла­дою за­раз ні­який не сим­бі­оз, вла­да про­с­то і відвер­то па­ра­зи­тує і по­ступо­во вби­ває кра­ї­ну.
Тож ви­м­оги Май­да­ну ні­ку­ди не ді­лись. Люс­т­ра­ція, не­за­леж­ні че­с­ні су­ди, не­за­леж­на по­лі­ція, від­мі­на не­до­тор­ка­нос­ті, ме­ха­ніз­ми на­ро­до­влад­дя. Дя­кую.
Олек­сандр Жи­ден­ко:
@Sok, я пе­ре­про­шую, а хто своєю по­лі­тич­ною во­лею під­три­мує цю всю сис­те­му "пік­лу­ван­ня де­ржа­вою і доб­ро­бу­том" на всіх рів­нях? Пік­лу­ван­ня та за­регу­льо­ва­ність, що вже ко­зу не мож­на легаль­но ввез­ти в Ук­ра­ї­ну, — це са­ме те, за що го­ло­сує на­род на кож­них ви­бо­рах! Лю­ди тупо під­три­му­ють тих, хто біль­ше обі­цяє про них по­д­ба­ти. Це звіс­но не сим­бі­оз, а всь­о­го ли­ше ек­сп­лу­а­та­ція ба­наль­ної ін­фан­ти­ль­нос­ти. Два яс­к­ра­вих епі­зо­ди: в 1992 ко­му­ня­ць­ка бан­до­та по­ма­ха­ла жо­в­то-си­нім пра­по­ром в об­мін на про­дов­жен­ня пе­ре­бу­ван­ня бі­ля ко­ри­та, а в 2014 во­ни зно­ву по­вто­ри­ли те са­ме вже з чер­во­но-чор­ним пра­по­ром. Ці­ка­во, скіль­ки ще ра­зів цей при­мі­тив­ний трюк про­ка­нає?..
Sok:
@Олек­сандр Жи­ден­ко А ви вва­жа­є­те, що на­род яки­мось чи­ном має змогу впли­ва­ти на щось при цій сис­те­мі? Вас не ди­вить, що в по­лі­ти­ці не­має лю­дей, на­ці­ле­них на доб­ро­бут кра­ї­ни? Бо хі­ба ж ви мо­же­те якось впли­ва­ти на те, ПО­МІЖ КО­ГО ви "ви­би­ра­є­те"? Пар­тії це бан­ди, які щі­ль­но кон­т­ро­лю­ють про­цес по­трап­лян­ня лю­дей до влад­них кіл. То­му ви­бо­ри в на­шій кра­ї­ні це ілю­зія, а ме­ха­нізм їх про­ве­ден­ня на­стіль­ки не­на­д­і­й­ний, що не­ма про що й ка­за­ти. Так са­мо як за­ко­но­дав­ча сис­те­ма, су­до­ва і ба­га­то ін­ших - во­ни всі фун­к­ці­о­ну­ють ви­ключ­но фор­маль­но, і ні­хто на­віть не обі­цяє це змі­ни­ти.
На­род свою справ­ж­ню во­лю регу­ляр­но ви­яв­ляє на Май­да­нах, лю­ди хо­чуть че­с­н­о­го про­зо­р­о­го управ­лін­ня де­ржа­вою, че­с­них не­за­леж­них су­дів, че­с­ної не­за­леж­ної по­лі­ції, за­ко­но­дав­с­т­ва і еко­но­мі­ки, спря­мо­ва­них на підви­щ­ен­ня доб­ро­бу­ту кра­ї­ни, а не ок­ре­мих каст влад­ців.
Олек­сандр Жи­ден­ко:
@Sok з усь­о­го, що ви на­пи­са­ли, мо­жу по­го­ди­ти­ся хі­ба що про ви­яв­лен­ня во­лі на Май­да­ні. Але це не єди­ний спо­сіб во­ле­ви­яв­лен­ня. Во­ле­ви­яв­лен­ня від­бу­ва­є­ть­ся і на ви­бо­рах, і на ухи­лян­ні від спла­ти по­дат­ків, і під час ви­копу­ван­ня бур­ш­ти­ну, і при пар­ку­ван­ні по­се­ред тро­ту­а­ру... Од­ним сло­вом, на­род має ба­га­то спо­со­бів ви­яви­ти свою во­лю... І, кі­нець кін­цем, він її ви­яв­ляє!

Але з чим я ка­тего­рич­но не по­го­джу­ю­ся, то це з ва­шим уяв­лен­ням про те, чо­го хо­чуть лю­ди, які ви­йшли на Май­дан. Ні, я не за­пе­ре­чую, що се­ред тих, хто був на Май­да­ні є та­кі, які хо­чуть че­с­них су­дів і не­за­леж­ної по­лі­ції, але прав­да в то­му, що від­по­від­ні Май­да­ни регу­ляр­но про­хо­ди­ли: і про­ти ка­ту­ван­ня в мі­лі­ції, і про­ти суд­дів­сь­к­о­го сва­віл­ля — і ці Май­да­ни зби­ра­ли аж по дві сот­ні лю­дей у ви­хід­ні дні. Оце і є при­близ­на кіль­кість тих, ко­му во­но справ­ді по­тріб­но аж до та­кої мі­ри, що во­ни ви­хо­дять на Май­дан.

А Май­дан 2013 ро­ку, на­га­дую, зі­брав лю­дей з де­що ин­ши­ми ви­м­ога­ми. На­при­клад, попу­ляр­ною бу­ла ви­м­ога Єв­ро­ін­те­ґра­ції, яку пе­ре­важ­на біль­шість ук­ра­їн­ців теж ро­зу­мі­ла і до­сі ро­зу­міє зо­всім не так, як вам зда­є­ть­ся.

Ду­маю, має сенс ро­би­ти ви­снов­ки, ви­хо­дя­чи з обʼ­єк­тив­ної ре­аль­нос­ти, а не на­ших з ва­ми ба­жань.
Sok:
@Олек­сандр Жи­ден­ко Що­до то­го, чо­го хо­ті­ли лю­ди на Май­да­ні, мож­на су­ди­ти з то­го, як во­ни ре­а­гу­ва­ли на те, що ка­за­ли зі сце­ни про­влад­ні ма­ніпу­ля­то­ри. Ду­же по­міт­но бу­ло, що важ­ли­во гро­ма­ді, а що ні. Ко­ли ку­ляв­лоб ка­зав про го­то­вий про­ект но­вої кон­с­ти­ту­ції з на­ро­до­влад­дям і сен­сов­ни­ми рефор­ма­ми, на­товп ап­ло­ду­вав, а ко­ли, ска­жі­мо, гри­цен­ко за­кли­кав лю­дей бра­ти­ся за справ­ж­ню зброю, лю­ди мов­ча­ли і на­віть фу­ка­ли. Як фу­ка­ли і га­нь­би­ли за­кли­ки цих са­мо­зва­них "лі­де­рів" піс­ля вте­чі яни­ка йти з Май­да­на і пра­цю­ва­ти, а во­ни типу да­лі роз­бе­ру­ть­ся. Скіль­ки ра­зів на Май­да­ні лу­на­ло сло­во Люс­т­ра­ція, яке мит­тє­во під­хоплю­ва­лось усі­ма. Про те, як лю­ди на Май­да­нах бу­ли зав­жди за­до­во­ле­ні мі­лі­ці­єю і су­да­ми, зда­ва­ло­ся б, не тре­ба і ка­за­ти... Все це вкла­да­ло­ся в Бан­ду Геть.
Що­до ок­ре­мих май­да­нів про ті ж су­ди, я був на та­ко­му під Ра­дою піс­ля Май­да­ну, і зна­є­те що я по­ба­чив? Як ок­рім лю­дей, що при­йшли з пла­ка­та­ми і опи­са­ни­ми на них чіт­ки­ми і логіч­ни­ми ви­м­ога­ми про люс­т­ра­цію і негай­ні змі­ни в су­до­вій сис­те­мі, там з'я­вив­ся ще на­товп чо­ло­ві­ків з об­лич­чя­ми ті­ту­шок, і кож­н­о­го ра­зу як лю­ди по­чи­на­ли ви­ма­га­ти су­до­вої рефор­ми, ці мор­ди пе­ре­кри­ку­ва­ли всіх, ви­ма­га­ю­чи від­мі­ни як­о­гось ав­то­мо­бі­ль­н­о­го ак­ци­зу чи щось. Це бу­ло над­зви­чай­но зу­х­ва­ло і огид­но. Там бу­ло не­ма­ло і пре­си, і ме­ні ста­ло ду­же ці­ка­во в той мо­мент, що во­ни на­пи­шуть. І май­же всі най­біль­ші но­вин­ні сай­ти на­пи­са­ли, що це бу­ла де­мон­с­т­ра­ція про від­мі­ну ак­ци­зу, сло­вом не зга­да­ли ос­нов­ний мі­тинг. В той мо­мент я за­крив ті сай­ти на­зав­жди, а зго­дом і ін­ші зі схо­жих при­во­дів.
До­ре­чі, єв­ро­ін­тег­ра­ція са­ме і сим­во­лі­зу­ва­ла змі­ну на­прям­ку, ба­жан­ня більш про­зо­р­о­го управ­лін­ня де­ржа­вою і зов­ніш­нь­о­го кон­т­ро­лю над вла­дою, що геть пус­ти­ла­ся бе­рега.

А як­що ви ма­є­те на ува­зі якісь мен­ші май­да­ни до 13­го ро­ку, то для ма­лої кіль­кос­ті лю­дей бу­ло без­ліч при­чин, як на­при­клад не­до­с­тат­нє по­ши­рен­ня ін­фор­ма­ції. Ска­жіть, як­що я не­за­до­во­ле­ний чи­мось, чи я маю все жит­тя про­во­ди­ти на ву­ли­ці, че­ка­ю­чи, по­ки за­ки­пить та­ким як я і нас ста­не ба­га­то? А тут був спле­ск, який ак­ту­а­лі­зу­вав усе на­бо­лі­ле. І те, що я на­зи­ваю ос­нов­ни­ми ви­м­ога­ми май­да­ну це уза­галь­нен­ня. Лю­ди ба­га­то різ­них ду­мок ви­словлю­ва­ли, у кож­н­о­го бу­ли свої мір­ку­ван­ня на Май­да­ні, але бу­ли ре­чі, які піт­д­три­му­ва­ли усі. Усі бу­ли мак­си­маль­но пев­ні, що та­ка сис­те­ма вла­ди не­допус­ти­ма. Ні­хто не ка­зав, що тре­ба за­ли­ши­ти у ру­ля всіх бан­дю­ків і ко­руп­ці­о­не­рів, що мож­на жи­ти з про­влад­ни­ми су­да­ми, чи мі­лі­ці­єю, яка за­хи­щає ін­те­ре­си бан­ди. Бан­ду геть, мі­лі­ція з на­ро­дом, от які ви­м­оги лу­на­ли.

За­кли­ки "поч­ніть із се­бе" ма­ють в со­бі ча­с­тин­ку іс­ти­ни, але за­га­лом во­ни огид­ні, бо най­час­ті­ше лу­на­ють від лю­дей, які си­дять за гро­ші на­ро­ду на пиш­них по­са­дах з пев­ни­ми обо­в'яз­ка­ми, і ци­ми сло­ва­ми по­яс­ню­ють свою від­мо­ву ці обо­в'яз­ки ви­ко­ну­ва­ти.
Обо­в'я­зок гро­ма­дя­ни­на - спла­чу­ва­ти по­дат­ки. Обо­в'я­зок де­р­ж­служ­бов­ців - ці кош­ти ви­ко­рис­то­ву­ва­ти на бла­го кра­ї­ни. Цьо­го не від­бу­ва­є­ть­ся. У нас роз­ви­ва­є­ть­ся і квіт­не пе­ре­важ­но про­влад­ний біз­нес. А тим ча­сом на­ші мі­ні­маль­ні зар­п­ла­ти і особ­ли­во пен­сії - це май­же вбив­с­т­во, і на­віть по­міч­ни­ки депу­та­тів не уяв­ля­ють як во­но жи­ти на та­кі гро­ші, ще й регу­ляр­но без во­ди, без га­зу. Як лю­ди ви­яв­ля­ють свою во­лю на це? Йдуть у же­ки і відом­с­т­ва, дзво­нять і пи­шуть в ад­мі­ніс­т­ра­ції, і зна­є­те що там? 2-3 при­й­маль­ні го­ди­ни на тиждень, ска­же­на бю­ро­кра­тія, бай­ду­жість і зне­ва­га, в най­кра­щих ви­пад­ках обі­цян­ки чи "це від нас не за­ле­жить, ми са­мі за­ле­жи­мо від ви­щих ін­стан­цій".

Ва­ші ідеї про те, що кра­ї­на рап­том ста­не кра­щою, як­що лю­ди поч­нуть пар­ку­ва­ти­ся де тре­ба (хо­ча не­ма де, в нас міс­та не за­без­пе­чу­ють парк-міс­ця­ми, га­даю, і тре­ти­ни авті­вок, що в них є), не смі­ти­ти (хо­ча урн пе­ре­важ­но не­має, а де є, мі­сь­кі служ­би не над­то пе­ре­й­ма­ю­ть­ся слід­ку­ван­ням за ни­ми, і по­де­ку­ди сміт­тя вза­га­лі не ви­во­зять, на­віть з по­дві­р'їв), че­с­но пра­цю­ва­ти і пла­ти­ти по­дат­ки (не див­ля­чись на те, як де­ржа­ва ста­вить пал­ки в ко­ле­са кож­но­му ви­до­ві біз­не­су), а най­го­лов­ні­ше, ста­ви­ти пра­ви­ль­ні гал­ки на ви­бо­рах (хоч ми і не оби­ра­є­мо, хто по­трап­ляє в ці спис­ки) - то кра­ї­на са­ма со­бою на­ла­го­ди­ть­ся - це су­ці­ль­на ма­яч­ня, ви­ба­ч­те на сло­ві.
В лю­дей ап­рі­о­рі є доб­ра во­ля і біль­шість не ста­не ні­ч­о­го по­ру­шу­ва­ти, як­що за­охо­чу­ва­ти і ство­рю­ва­ти умо­ви. Про­б­ле­ми пар­кін­гу, сміт­тя, до­ріг, ре­мон­ту і під­нов­лен­ня дов­кіл­ля і так да­лі - все це мо­жуть ви­рі­шу­ва­ти са­мі лю­ди. Але чо­му во­ни ма­ють це ро­би­ти, як­що во­ни пла­тять по­дат­ки, з яких спе­ці­аль­ні ус­та­но­ви, що ма­ють цим за­й­ма­ти­ся, от­ри­му­ють зар­п­ла­ти на­ба­га­то біль­ші за пе­ре­січ­ні? Що це за логі­ка та­ка? І пла­ти цим лю­дям зар­п­ла­ти біль­ші за твої, і сам ще ро­би їх ро­бо­ту, так ви­хо­дить?
В жод­ній з кра­їн, де чис­то і є сор­ту­ван­ня сміт­тя, це не ви­ник­ло зни­зу, це бу­ло де­ржав­ною іні­ці­а­ти­вою, з ви­ді­лен­ням кош­тів і за­без­пе­чен­ням сміт­ни­ків, їх ви­ве­зен­ням, пе­ре­роб­кою сміт­тя і так да­лі, аж до штра­фів за по­ру­шен­ня. І це ста­ва­ло нор­мою.
До­ки в нас у по­дві­р'ях на по­чат­ку 2010х сто­я­ли роз­ді­ль­ні сміт­ни­ки, біль­шість лю­дей охо­че сор­ту­ва­ла сміт­тя. Але ду­же швид­ко ста­ло яс­но, що ок­ре­мі сміт­ни­ки для плас­ти­ко­вих пля­шок, для скла, біль­ше не ви­во­зя­ть­ся. А по­тім зник­ли вза­га­лі.

Ви­рі­шен­ня про­б­лем зни­зу - це важ­ка і не­вдяч­на пра­ця, яка лег­ко пе­ре­к­ре­слю­є­ть­ся не­ба­жан­ням вла­ди. Звер­ху (за на­ші ко­лек­тив­ні гро­ші) все ви­рі­шу­є­ть­ся швид­ко, за на­яв­нос­ті во­лі до цьо­го. Як ро­шен­ко ка­зав до ви­бо­рів, "змі­ни або від­бу­ва­ю­ть­ся ду­же швид­ко, або не від­бу­ва­ю­ть­ся ні­ко­ли".
Олек­сандр Жи­ден­ко:
@Sok ви хиб­но ін­тер­пре­ту­є­те мої сло­ва. Я зо­всім не при­біч­ник «те­о­рії ма­лень­ких дій», яка по­ля­гає в то­му, що як­що не смі­ти­ти і не пар­ку­ва­ти­ся на тро­ту­а­рі, то й за­жи­вуть усі в доб­ро­бу­ті. Тут инак­ша при­чин­ність: сміт­тя і пар­ку­ван­ня — це озна­ка ди­кун­сь­кої суспі­ль­ної нор­ми, а не при­чи­на, чо­му во­на є та­кою.

Те­пер про доб­ру во­лю. Біль­шість лю­дей є кон­фор­міс­та­ми. Во­ни жи­ти­муть так, як їм ска­жуть. Сь­о­год­ні нор­ма спалю­ва­ти єв­ре­їв у кре­ма­то­рі­ях — бу­дуть їх па­ли­ти в кре­ма­то­рі­ях, зав­т­ра нор­ма сор­ту­ва­ти сміт­тя — бу­дуть сор­ту­ва­ти сміт­тя. Кон­фор­міс­т­сь­ка по­ве­дін­ка є нор­мою для на­шо­го ви­ду. Це, на жаль, озна­чає, що біль­шість не має ні­якої доб­рої (або злої) во­лі.

Але як­що ми об­го­во­рю­є­мо за­раз ін­те­ре­си свідо­мої мен­шос­ти, яка ви­хо­ди­ла на Май­дан, то роз­мо­ви про на­род тут ні до чо­го. По­тріб­но зро­зу­мі­ти, які ще ак­тив­ні групи ді­ють в Ук­ра­ї­ні, які їх­ні ін­те­ре­си і як во­ни пред­став­ле­ні. Моя те­за по­ля­гає в то­му, що в ко­му­ня­ць­ко-бан­дит­сь­кої групи біль­ше не тіль­ки ре­сур­сів, але й ак­тив­них при­хи­ль­ни­ків — не ли­ше ті­ту­шок, хо­ча ті­ту­шок теж не­ма­ло. Тоб­то як­що ми го­во­ри­мо про на­род­ну во­лю, то са­ме во­на і про­яв­ля­є­ть­ся на ви­бо­рах що Куч­ми, що Яну­ко­ви­ча, що По­ро­шен­ка. Звіс­но, лю­ди не ка­жуть пря­мо, що во­ни за ко­руп­цію. Во­ни це фор­мулю­ють де­що инак­ше: на­при­клад, нам по­тріб­ні про­фе­сі­о­на­ли у вла­ді. І во­ни не ка­жуть, що хо­чуть ка­пі­тулю­ва­ти пе­ред Мос­к­вою, во­ни ка­жуть, що хо­чуть ми­ру. Але суть від то­го не змі­ню­є­ть­ся.

І як­що вам, тоб­то групі лю­дей, які бу­ли на Май­да­ні, справ­ді не по­д­об­а­є­ть­ся до­мі­ну­ван­ня мос­ков­сь­ко-окупа­ці­й­них сил в Ук­ра­ї­ні, то, на мою ду­м­ку, по­тріб­но не за на­ро­до­влад­дя хвилю­ва­ти­ся, а че­рез ко­лі­но ла­ма­ти оту са­му на­род­ну во­лю, що її ви­хо­ва­ли бан­дю­ки. Ак­тив­на мен­шість ук­ра­їн­сь­ких пат­рі­о­тів, які бо­ро­ли­ся за май­бут­нє Ук­ра­ї­ни на Май­да­ні, а за­раз за­хи­ща­ють Ук­ра­ї­ну від мос­ко­ви­тів на Дон­ба­сі, по­вин­на зро­зу­мі­ти, що їм не до­по­мо­же спла­та по­дат­ків у де­ржа­ві, яка по су­ті кон­т­ро­лю­є­ть­ся їх­ні­ми во­р­ога­ми. Щоб спла­че­ні де­ржа­ві по­дат­ки йшли на ко­ристь вам, спо­чат­ку тре­ба здоб­у­ти вла­ду в де­ржа­ві, чо­го Май­дан, на жаль, так і не зро­бив... То­му „No taxation without representation“ — до­сі ак­ту­аль­не гас­ло.

Що сто­су­є­ть­ся ва­ших мір­ку­вань про ви­рі­шен­ня про­б­лем звер­ху і зни­зу, то це аб­со­лют­но сов­ко­ві ка­тего­рії, які не ма­ють сто­сун­ку до роз­ви­не­них де­мо­кра­тій. Так, сор­ту­ван­ня сміт­тя ви­рі­шу­є­ть­ся на де­ржав­но­му рів­ні. Але зо­всім не то­му що Мер­кель од­н­о­го ран­ку про­ки­ну­ла­ся і ви­рі­ши­ла, що тре­ба сор­ту­ва­ти, а то­му що ак­тив­на група, яка за це бо­ро­ла­ся, пе­ре­м­ог­ла. Ця група скла­да­є­ть­ся зі зви­чай­них ак­тив­них гро­ма­дян, а не з де­ржав­них служ­бов­ців, які про­с­то так ви­рі­ши­ли. Про­с­то в роз­ви­не­ній де­мо­кра­тії, на від­мі­ну від Ук­ра­ї­ни, іс­ну­ють не­си­ло­ві ме­ха­ніз­ми кон­ку­рен­ції різ­них ак­тив­них суспі­ль­них груп, але са­ме та­ким є спо­сіб утвер­джен­ня суспі­ль­ної нор­ми, в то­му чис­лі та­кої, до якої при­му­шує де­ржа­ва.
Sok:
@Олек­сандр Жи­ден­ко Ви все вір­но ка­же­те, але у вас раз-по-раз про­ска­кує оце про ви­бо­ри.. Я не ві­рю у ви­бо­ри. Не ві­рю у їх че­с­ність, при­най­м­ні у ціл­ко­ви­ту. З як­о­го пе­ре­ля­ку вла­да ма­ла б да­ва­ти лю­дям та­кий про­с­тий ін­с­т­ру­мент усе їм зі­псу­ва­ти? Але якийсь про­цент прав­ди у ви­бо­рах є, і то­му не­має у по­лі­тич­них спис­ках пар­тій лю­дей, які по­тра­пи­ли ту­ди, бо щось зро­би­ли, чи хо­ча б хо­чуть зро­би­ти для суспі­ль­с­т­ва. Не ка­жучи вже, що ду­же ба­га­то пар­тій, які по­зі­ці­о­ну­ють се­бе як во­р­оги, на­справ­ді ро­с­туть з од­н­о­го ту­лу­ба. Ми ви­би­ра­є­мо між різ­ни­ми бан­дю­ка­ми, і важ­ко ві­ри­ти, що цей ви­бір на щось мо­же впли­ва­ти. Ви­бо­ри це су­ці­ль­на ілю­зія, бо в кра­ї­ні не­має ме­ха­ніз­мів при­тяг­нен­ня де­рж­по­са­дов­ців до від­по­ві­даль­нос­ті. Не­має по­лі­ції і су­дів як про­зо­рих не­за­леж­них сил, під­по­ряд­ко­ва­них ли­ше за­ко­ну. З ни­ми є ню­ан­си у біль­шос­ті кра­їн, але щоб був та­кий жарт як оце в нас....
А без нор­маль­ної су­до­вої сис­те­ми і охо­ро­ни за­ко­ну, жод­ні ак­ти­віс­т­сь­кі групи не здат­ні за­ве­с­ти хоч якісь змі­ни. Ди­ві­ть­ся, в нас є жур­на­ліс­т­сь­кі роз­с­лі­ду­ван­ня, які ви­кри­ва­ють обо­руд­ки пар­тій, чи­нов­ни­ків, мі­ніс­т­рів і пре­зи­ден­тів. Є до­ка­зи, є все. По­ка­ран­ня не­має, і не­має ва­жі­лів йо­го доб­и­ти­ся. Вла­да над за­ко­ном, а в за­ко­ні пов­но ді­рок, бо во­ни са­мі ті за­ко­ни і пи­шуть. То­му у кож­них рефор­мах зни­зу є мо­мент зупин­ки, і він там, де ска­же вла­да, у різ­ні спо­со­би.

До­ре­чі, Май­дан до­сяг би своєї ме­ти, я пе­вен, як­би не та­ке зруч­не для на­шо­го де­рж­апа­ра­ту (і то­му не­ви­пад­ко­ве) втор­г­нен­ня ро­сії, при­кри­ва­ю­чись яким вла­да від­ки­ну­ла лю­дей, що бу­ли на той мо­мент на вер­ши­ні са­мо­у­с­відом­лен­ня і від­по­ві­даль­нос­ті, від вла­ди і кон­т­ро­лю над ці­єю бан­дою.

Ди­кун­сь­кі нор­ми це ча­с­т­ко­во на­с­лідок вто­ми і роз­ча­ру­ван­ня, я га­даю. Ме­ні при­к­ро це ба­чи­ти. Під час Май­да­ну лю­ди са­мо­сті­й­но бра­ли­ся ре­мон­ту­ва­ти те, що бу­ло пош­ко­дже­не, ста­ва­ли регулю­ва­ти до­рож­ній рух, до­по­ма­га­ли один од­но­му, спі­ль­ній ме­ті, про­стя­га­ли ру­ку не­зна­йомим. Пев­ний час піс­ля Май­да­ну як­що хтось кли­кав на до­по­м­огу, лю­ди збі­га­ли­ся до­по­м­ог­ти. Хтось з жа­ху кри­чав у дво­рі - лю­ди ви­хо­ди­ли втру­ти­тись, за­мість си­ді­ти вдо­ма. Мас­ш­та­би свідо­мос­ті, від­по­і­даль­нос­ті і вза­є­мо­під­трим­ки бу­ли вра­жа­ю­чі. Ба­га­то та­ких груп бу­ло зруй­но­ва­но і дис­кре­ди­то­ва­но че­рез під­ста­ви, ко­ли лю­ди при­їз­ди­ли до­по­м­ог­ти і по­трап­ля­ли в ха­ле­пи, чут­ки про це пов­з­ли і до­ві­ра зни­ка­ла. За­раз свідо­мі лю­ди, що не опи­ни­лись на фрон­ті, зде­біль­ш­о­го спов­з­ли на­зад у те, що бу­ло, при­гні­че­ні втра­та­ми, стра­хом ві­й­ни, зно­ву втра­та­ми і об­ма­на­ми. Але во­ни па­м'я­та­ють. Бо та­к­о­го не за­бу­деш. І во­ни го­то­ві до­по­ма­га­ти і бо­ро­ти­ся.
Але я, на­при­клад, не ба­чу жод­ної гро­мад­сь­кої ор­га­ні­за­ції, якій міг би до­ві­ря­ти. Спо­ді­ва­юсь, що во­ни є, і я ко­лись про них по­чую.
Олек­сандр Жи­ден­ко:
@Sok А я й не пи­сав, що ви­бо­ри в Ук­ра­ї­ні є че­с­ни­ми. Че­с­ність ви­бо­рів це теж на­с­лідок. На­с­лідок то­го, що в кра­ї­ні є де­мо­кра­тич­ні спо­со­би роз­вʼя­зан­ня кон­ф­лік­тів між різ­ни­ми суспі­ль­ни­ми група­ми. В Ук­ра­ї­ні та­ких спо­со­бів не­ма, то­му ли­ша­є­ть­ся один — гру­ба си­ла. Хо­ті­ло­ся б, щоб ко­ли гро­ма­дя­ни ство­рять ту ор­га­ні­за­цію, про яку ви пи­ше­те, і яка ста­вите­ме за ме­ту пе­ре­тво­рен­ня Ук­ра­ї­ни на нор­маль­ну кра­ї­ну, щоб ці гро­ма­дя­ни доб­ре ус­відомлю­ва­ли з ким і з чим їм до­ве­де­ть­ся бо­ро­ти­ся і які ме­то­ди не­об­хід­но для цьо­го за­сто­со­ву­ва­ти...
Sok:
@Олек­сандр Жи­ден­ко Гар­но ска­за­но, дру­же.

Нема коментарів

Дописати коментар

Hy-phen-a-tion