В Айн Ренд є цікаве порівняння фашистів і комуністів:
Але насправді відмінність між цими тоталітарними напрямками є. І вона не така позірна, як здається на перший погляд. Ця різниця, на мою думку, якраз і полягає у відмінності між расою (нацією) і класом. Хоча на практиці расовим або класовим ворогом за необхідності можна призначити будь-кого, ідеологічна спрямованість грає вирішальну роль.
Що таке ворожа раса? Це всього лише довільно обрана група „чужих“ — це можуть бутижиди євреї, цигани роми, негри чорні, або й усі разом. До чого зводиться боротьба „за расу“? У гіршому випадку до геноциду — винищення цілих народів. Попри те, що це є абсолютно негуманним актом, нічого нового в цьому плані (окрім хіба масштабів) фашизм не привніс. Всю історію, яку ми можемо прослідкувати, люди саме цим і займалися — вбивали, винищували і навіть їли своїх сусідів за те, що вони молилися не тим богам, мали не такий колір шкіри, говорили не такою мовою — і навіть просто так, бо дуже хотілося! А коли дуже хочеться вбити сусіда, то привід завжди знайдеться...
Але поняття класу — точніше „класу експлуататорів“ — це новітнє поняття. Боротьба проти цього класу — це боротьба проти людей, які мають. Відповідно боротьбу ведуть ті, хто не має. У чому тут принципова відмінність від боротьби проти иншої раси? Відмінність у тому, що до людей, які щось мають, автоматично належать всі ті, хто приносить найбільшу користь иншим.
Це, звичайно, не означає, що всі власники є найкориснішими членами суспільства, але найкорисніші, як правило, стають власниками. Просто тому, що суспільство, яке не цінує і не винагороджує корисність існувати не може. Отож боротьба проти „класу експлуататорів“ — це завжди боротьба проти найкорисніших членів суспільства. Відповідно спиратися в цій боротьбі комуністи можуть лише на найнікчемніших його членів — люмпенів. Отже комуністична боротьба — це вже не боротьба проти групи людей за якоюсь довільною ознакою. Ця ознака цілком визначена — корисність. Комуністична боротьба — це боротьба людей нікчемних проти людей корисних: найталановитіших, найпрацьовитіших, найвідповідальніших — і це те головне, що відрізняє комунофашизм від усіх инших типів фашизму.
Тенденція всякої комуністичної боротьби — це винищення всіх, хто є корисним для суспільства. Винищення кращих його представників. Якщо нацисти винищували лише цвіт єврейства, лишаючи при цьому живими найкращих представників „арійської раси“, то комуністи винищували найкращих незалежно від того, яку форму носа вони мали чи якою мовою розмовляли. Тому комуністичний геноцид — це не просто злочин проти людяности. Це злочин проти біології: це антиселекція — цілеспрямований відбір у людській популяції найгірших. І плоди цієї антиселекції ми пожинаємо вже сьогодні...
Основною характеристикою соціалізму (і комунізму) є суспільна власність засобів виробництва, а отже — скасування приватної власности. Правом власности є право користуватися і розпоряджатися. За фашизму, люди зберігають видимість або вдають існування приватної власности, проте уряд зберігає повну владу над її використанням і можливістю розпоряджатися...Таке протиставлення дає враження, що насправді ці системи не відрізняються. Адже навіть так звані відмінності в акцентах виглядають дуже примарними, особливо коли згадати, що нацисти прекрасно справлялися з постановкою соціяльно-економічної мети очищення „життєвого простору“ від „неповноцінних рас“, що мало призвести до цілком уявного соціального ідеалу благополуччя і процвітання „вищої раси“, а, з иншого боку, комуністам непогано вдавалося іґнорувати „тимчасові матеріяльні негаразди“ заради „світлого маймбутнього“, прославляти мудрість лідерів, „інтернаціональний борг“ і службу „справі пролетаріяту“. Ну а замість расової величі комуністи використовують класову.
За фашизму громадянам залишають обов'язки, що випливають з володіння власністю, без свободи дії і без жодної переваги від володіння. При соціалізмі, урядо́ві чиновники набувають усіх переваг володіння без будь-яких обов'язків, позаяк формально цим майном вони не володіють, а лише мають право користування — принаймні до наступної чистки. В усякому разі, урядо́ві чиновники отримують економічну, політичну та законну владу над життям і смертю громадян...
В обох системах, жертовність застосовується як магічна, безальтернативна відповідь на будь-яку кризу, а „суспільне благо“ стає вівтарем для заклання жертв. Проте є стилістичні відмінності в акцентах. Соціалістично-комуністичні вісь годує жертв обіцянками досягти достатку, матеріяльного комфорту та безпеки у невизначеному майбутньому. Фашистсько-нацистська вісь зневажає матеріальний комфорт і безпеку та звеличує духовний обов'язок невизначеного роду, службу й завоювання. Соціалістично-комуністична вісь пропонує своїм жертвам примарний соціальний ідеал. Фашистсько-нацистська вісь пропонує лише довільні балачки про невизначені форми расової або національної „величі“. Соціалістично-комуністична вісь проголошує грандіозний економічний план, від якого щороку доводиться відмовлятися. Фашистсько-нацистська вісь лише звеличує лідерство — лідерство без мети, програми і напрямка — лише владу заради влади.
Але насправді відмінність між цими тоталітарними напрямками є. І вона не така позірна, як здається на перший погляд. Ця різниця, на мою думку, якраз і полягає у відмінності між расою (нацією) і класом. Хоча на практиці расовим або класовим ворогом за необхідності можна призначити будь-кого, ідеологічна спрямованість грає вирішальну роль.
Що таке ворожа раса? Це всього лише довільно обрана група „чужих“ — це можуть бути
Але поняття класу — точніше „класу експлуататорів“ — це новітнє поняття. Боротьба проти цього класу — це боротьба проти людей, які мають. Відповідно боротьбу ведуть ті, хто не має. У чому тут принципова відмінність від боротьби проти иншої раси? Відмінність у тому, що до людей, які щось мають, автоматично належать всі ті, хто приносить найбільшу користь иншим.
Це, звичайно, не означає, що всі власники є найкориснішими членами суспільства, але найкорисніші, як правило, стають власниками. Просто тому, що суспільство, яке не цінує і не винагороджує корисність існувати не може. Отож боротьба проти „класу експлуататорів“ — це завжди боротьба проти найкорисніших членів суспільства. Відповідно спиратися в цій боротьбі комуністи можуть лише на найнікчемніших його членів — люмпенів. Отже комуністична боротьба — це вже не боротьба проти групи людей за якоюсь довільною ознакою. Ця ознака цілком визначена — корисність. Комуністична боротьба — це боротьба людей нікчемних проти людей корисних: найталановитіших, найпрацьовитіших, найвідповідальніших — і це те головне, що відрізняє комунофашизм від усіх инших типів фашизму.
Тенденція всякої комуністичної боротьби — це винищення всіх, хто є корисним для суспільства. Винищення кращих його представників. Якщо нацисти винищували лише цвіт єврейства, лишаючи при цьому живими найкращих представників „арійської раси“, то комуністи винищували найкращих незалежно від того, яку форму носа вони мали чи якою мовою розмовляли. Тому комуністичний геноцид — це не просто злочин проти людяности. Це злочин проти біології: це антиселекція — цілеспрямований відбір у людській популяції найгірших. І плоди цієї антиселекції ми пожинаємо вже сьогодні...
Сформульовано непогано, але трохи ідеалізовано.
ВідповістиВидалити«але найкорисніші, як правило, стають власниками.»
Важко назвати нинішній українську бандитсько-рейдерську еліту особливо корисними людьми.
Тут спостерігається дуже цікавий момент, трансформація соціалістичної моделі у феодальну.
На капіталізмі вони довго не затримаються, бо бояться чесної конкуренції.
Та і не чесної також бояться, а тому намагатимуться поділити все що можна між тими з ким на їх думку можна домовитися і знищити усіх потенційних конкурентів у зародку. Ось вам «малий бізнес», ось вам кілери і рейдери.
Саме рейдери та бандити і є найкориснішими в українському суспільстві, яке спеціалізується на експорті та транспортуванні сировини до цивілізованих країн.
ВидалитиВ Україні нема капіталізму. Є лише деякі його елементи — саме ті, які існують у феодальному суспільстві. Що стосується переходу до феодалізму, примітивнішої форми суспільних відносин, — то це є закономірним результатом деградації.
Добре, нехай рейдери і бандити найкорисніші у сучасному українському суспільстві, але ж найкорисніші не для суспільства? Тоді для кого? Для когось зовні? Тоді все логічно, але знову виникає питання, чому суспільство таке що власність отримують найкорисніші для інших суспільств і що з цим суспільством робити?
ВидалитиЧекати поки воно або зміниться або згине?
Що означає «не для суспільства»? На території України існує людська популяція, яка спеціалізується на певних видах діяльности. І це зовсім не продукування новітніх технологій. Називається ця діяльність дерибаном. Серед популяції є особи, які дерибанять найбільш ефективно. І саме вони зараз при владі і при грошах.
ВидалитиЩо з цим робити — це вже цілком инше питання...
Дерибан закінчується, ресурс не є невичерпним.
ВидалитиЄвро 2012 знаменує початок нового етапу, етапу дерибану переважно бюджетних коштів.
Але бюджет потрібно якось поповнювати, і як би януковичі не намагалися змавпувати російську систему дерибану, російську нафту і газ з повітря не зробиш, а для видобутку власних ресурсів потрібно докладати значно більших зусиль.
Братки прибирають до рук ефективні виробництва прибираючи ефективних власників, цей вид діяльності суспільству тільки шкодить, шкодить з будь якої точки зору.
Мені здається в Україні власність опинилася у руках людей, які найефективніше знищують суспільство, знищують середовище у котрому існує їхня власність. Цього я не можу зрозуміти.
Існують смертельні хвороби. Смерть носія хвороби призводить до pнищення популяції бактерій, які цю хворобу викликали. Думаю, це аналогічна ситуація.
ВидалитиСподівався на більший оптимізм.
ВидалитиВочевидь все так і є.
Сам знаю.
Мені здається абсолютне зло не система.
ВідповістиВидалитиАбсолютне зло це Жлоб.
Жлоби створюють зручні для них системи.
Системи трансформуються, жлоби залишаються, тому суть системи міняється мінімально.
Жлоби є всюди. Але не всюди вони домінують.
Видалитибезумовно, та домінування жлобів у українському суспільстві призводить до того що власність отримують ті хто найкорисніший для суспільств сусідніх країн
ВидалитиУ трактовці Ренд різниці й не може бути. Адже вона є апологетом лібералізму, а фашизм та комунізм є супротивниками цієї ідеології однаковою мірою. Тож це схожість чисто ситуаційна, інструментальна: вона помітна саме з перспективи порівняння лібералізму та неліберальних ідеологій.
ВідповістиВидалитиВаші зауваження щодо комунізму та класу власників мені видаються дещо нелогічними. Окей, в певний момент лідерами та власниками стають здібні люди. Але ж власність передається у спадок, а от корисні якості не обов’язково успадковуються з такою прямотою. Отже клас власників не складається з винятково здібних людей. До речі, ідея про боротьбу генетично "здібних і корисних" з генетичним "люмпеном" вам нічого не нагадує? Тезу про "злочин проти біології" гарно вписується у рамки нацистської ідеології. Такі прояви свідчать про певну спорідненість капіталізму як економічної системи та фашизму як системи політичної. Таким чином, розкласти політичні ідеї по поличках та чітко визначити "правильні" й "неправильні" неможливо, будь-який висновок є доволі умовним, про що варто пам’ятати.
Навіть важко щось писати у відповідь, адже ви читали цей допис по‐діагоналі, чи не так?
Видалити1. Я навів цитату Айн Ренд, яка стосується не схожости, а якраз відмінностей. І мова саме про те, що ці відмінності є, очевидно, дуже умовними.
2. Але ж власність передається у спадок, а от корисні якості не обов’язково успадковуються з такою прямотою.
На це є відповідь у тексті, яку я, до речі, навмисне виділив жирним.
Цікаво також, що ви вибрали найслабший аргумент з можливих, адже разом із грошима, хоч і не завжди, але як правило, успадковуються й супровідні якості. І, до речі, необов’язково генетично — вплив виховання ще ніхто не скасовував.
Я б на вашому місці згадав про злодіїв і шахраїв, які иноді стають мільярдерами. Особливо показовими є випадки вискакування заміж, розлучення і розділ майна, оскільки це взагалі є законною діяльністю...
Проте все це аж ніяк не заперечує те, що я тут писав...
3. До речі, ідея про боротьбу генетично «здібних і корисних» з генетичним «люмпеном» вам нічого не нагадує? Тезу про «злочин проти біології» гарно вписується у рамки нацистської ідеології.
Ні, не нагадує. І я абсолютно не бачу, як мою абсолютно інтернаціональну тезу можна вписати в ідеологію нацизму. Ні, я не заперечую, за бажання це зробити можна, але логікою тут і не пахне.
До речі, хочу зауважити, що генетику тут згадуєте ви, а не я. Причому в мене слкадається враження, що це елемент боротьби з цією «буржуазною псевдонаукою»...
4. Такі прояви свідчать про певну спорідненість капіталізму як економічної системи та фашизму як системи політичної.
Рівно в тій самій мірі, в якій капіталізм є спорідненим до соціалізму як політичної системи. І фашизм, і соціалізм є течіями, призначенням яких є ґвалтування капіталістичної економіки.
5. Таким чином, розкласти політичні ідеї по поличках та чітко визначити «правильні» й «неправильні» неможливо, будь‐який висновок є доволі умовним, про що варто пам’ятати.
Якщо не займатися термінологічними маніпуляціями, то, на мою думку, цілком можливо. А критерієм правильности політичної доктрини є досвід і дослід. Тобто успішність країн, які цю доктрину найбільш послідовно практикують.
Власне, ви теж мій коментар не так вже й уважно читали :) Я ж написав: Ренд бачить так мало відмінностей саме тому, що є апологетом лібералізму. Але це не так важливо. Набагато цікавішою є та теза, яку ви виділили в тексті. Адже вона є цілковито неправдивою. Період первісного накопичення капіталу висуває уперед, звісно, найбільш ініціятивних індивідів. Але факт корисности їх нащадків сумнівний: я не думаю, що ви маєте якісь підтвердження цієї гіпотези. Клас визначається лише і лише економічними характеристиками: особисті якості індивідів не мають ніякої ролі.
ВидалитиЩодо нацизму: я не мав на увазі саме національний шовінізм. Як ви цілком правильно зазначили у своєму дописі: за необхідності расовим або класовим (національним, релігійним etc) ворогом може стати хто завгодно, це часто лишень ярлик, який навішують для зручности боротьби. Тож суть не в національному шовінізму, а в утисках однією групою населення інших груп. Під час періодів "дикого капіталізму" буржуазія діє саме так, навіть генетичні теорії створює на зразок вашого соціял-дарвінізму. Проти генетики як такої я нічого маю, але вона не може нічого нам оповісти про гени людей, що жили навіть 3-5 століть тому, тож не може підтвердити генетичне успадкування корисних якостей у межах класу.
І насамкінець трохи про "успішість". Ви не замислювалися над значенням цього терміну? Що є успіхом? Це термін доволі суб’єктивний. Хто буде судити про "успішність" країн? Ви? Тоді "успішність" буде лишень артефактом вашої свідомости. Варто пам’ятати, що оцінкові судження не є об’єктивними. Тут і буде певний елемент маніпуляції: ви виділяєте як успішні країни, політична система яких вам просто подобається. Людина з іншими поглядами виділила б інакшим чином і то теж була би психологічна підтасовка.
Власне, ви теж мій коментар не так вже й уважно читали :) Я ж написав: Ренд бачить так мало відмінностей саме тому, що є апологетом лібералізму.
ВидалитиЦю вашу думку ви абсолютно нічим не підтвердили. Ви вважаєте, що саме лібералізм не дозволяє їй побачити суттєві відмінності? Ваше право. Але значно переконливіше було б указати на ці відмінності.
Набагато цікавішою є та теза, яку ви виділили в тексті. Адже вона є цілковито неправдивою. Період первісного накопичення капіталу висуває уперед, звісно, найбільш ініціятивних індивідів. Але факт корисности їх нащадків сумнівний: я не думаю, що ви маєте якісь підтвердження цієї гіпотези.
Ви продовжуєте заперечувати те, що я не писав. Ви навмисне це робите, чи просто не розумієте написаного? Ще раз повторюю: я не стверджував що люди, які успадкували багатство є найкориснішими. Чи може ви уявляєте, що є такий собі період первісного накопичення капіталу, коли людина може стати багатою, а потім, після закінчення цього чарівного періоду, вступ у клуб багатіїв стає неможливим?
Щодо нацизму: я не мав на увазі саме національний шовінізм.
А що ж тоді по‐вашому є нацизмом, якщо ви не маєте на увазі національний шовінізм???
Тож суть не в національному шовінізму, а в утисках однією групою населення інших груп. Під час періодів «дикого капіталізму» буржуазія діє саме так, навіть генетичні теорії створює на зразок вашого соціял‐дарвінізму.
Саме як? Приписує людям власні фантазії, як оце робите ви? І що ви маєте на увазі під «диким капіталізмом»? Перехідний період між феодалізмом та капіталізмом? Так, у цей період буржуазія справді робить «жахливі» речі: зневажає феодальні привілеї, сприяє звільненню людей з кріпацтва, бореться проти «священної» влади монарха. Звичайно феодали вважають усе це утисками, але по факту це прямо протилежний процес. Чи ви не згодні?
не може підтвердити генетичне успадкування корисних якостей у межах класу
Ну так це ваша проблема: це ж ви почали розмову про генетичне успадкування якостей у межах класу. І якщо ці слова не підтверджуються науково, то, можливо, цю ідею слід просто припинити обговорювати, оскільки вона не має нічого спільного з реальністю?
Ви не замислювалися над значенням цього терміну? Що є успіхом? Це термін доволі суб’єктивний. Хто буде судити про «успішність» країн?
Справді, успіх є подекуди питанням суб’єктивним. І навіть успішність країн можна оцінювати по‐різному. Та якщо одна група країн є настільки привабливою для життя, що туди стоїть черга бажаючих переїхати, або, принаймні приїхати на заробітки, а з инших країн у той же час люди просто тікають у будь‐який доступний їм спосіб, то перша група країн може вважатися об’єктивно успішною. У тому сенсі, що в ній людям успішно забезпечно ліпші умови життя. Ну а друга група, відповідно, — неуспішною. І ніяких маніпуляцій тут я не бачу.