субота, 9 червня 2012 р.

Абсолютне зло


В Айн Ренд є ці­ка­ве по­рів­нян­ня фа­шис­тів і ко­му­ніс­тів:
Ос­нов­ною ха­рак­те­рис­ти­кою со­ці­а­ліз­му (і ко­му­ніз­му) є суспі­ль­на влас­ність за­со­бів ви­роб­ниц­т­ва, а от­же — ска­су­ван­ня при­ват­ної влас­нос­ти. Пра­вом влас­нос­ти є пра­во ко­рис­ту­ва­ти­ся і роз­по­ря­джа­ти­ся. За фа­шиз­му, лю­ди збе­рі­га­ють ви­ди­мість або вда­ють іс­ну­ван­ня при­ват­ної влас­нос­ти, про­те уряд збе­рі­гає пов­ну вла­ду над її ви­ко­рис­тан­ням і мож­ли­віс­тю роз­по­ря­джа­ти­ся...

За фа­шиз­му гро­ма­дя­нам за­ли­ша­ють обо­в'яз­ки, що ви­пли­ва­ють з во­ло­дін­ня влас­ніс­тю, без сво­бо­ди дії і без жод­ної пе­ре­ва­ги від во­ло­дін­ня. При со­ці­а­ліз­мі, уря­до́ві чи­нов­ни­ки на­бу­ва­ють усіх пе­ре­ваг во­ло­дін­ня без будь-яких обо­в'яз­ків, по­за­як фор­маль­но цим май­ном во­ни не во­ло­ді­ють, а ли­ше ма­ють пра­во ко­рис­ту­ван­ня — при­най­м­ні до на­ступ­ної чис­т­ки. В ус­я­ко­му ра­зі, уря­до́ві чи­нов­ни­ки от­ри­му­ють еко­но­міч­ну, по­лі­тич­ну та за­кон­ну вла­ду над жит­тям і смер­тю гро­ма­дян...

В обох сис­те­мах, жер­тов­ність за­сто­со­ву­є­ть­ся як ма­гіч­на, без­аль­тер­на­тив­на від­по­відь на будь-яку кри­зу, а „суспі­ль­не бла­го“ стає вів­та­рем для за­клан­ня жертв. Про­те є сти­ліс­тич­ні від­мін­нос­ті в ак­цен­тах. Со­ці­а­ліс­тич­но-ко­му­ніс­тич­ні вісь го­дує жертв обі­цян­ка­ми до­сяг­ти до­стат­ку, ма­те­рі­я­ль­н­о­го ком­фор­ту та без­пе­ки у не­ви­зна­че­но­му май­бут­ньо­му. Фа­шис­т­сь­ко-на­цис­т­сь­ка вісь зне­ва­жає ма­те­рі­аль­ний ком­форт і без­пе­ку та зве­ли­чує ду­хов­ний обо­в'я­зок не­ви­зна­че­н­о­го ро­ду, служ­бу й за­во­ю­ван­ня. Со­ці­а­ліс­тич­но-ко­му­ніс­тич­на вісь про­по­нує сво­їм жер­т­вам при­мар­ний со­ці­аль­ний іде­ал. Фа­шис­т­сь­ко-на­цис­т­сь­ка вісь про­по­нує ли­ше до­ві­ль­ні ба­лач­ки про не­ви­зна­че­ні фор­ми ра­со­вої або на­ці­о­наль­ної „ве­ли­чі“. Со­ці­а­ліс­тич­но-ко­му­ніс­тич­на вісь пр­о­го­ло­шує гран­ді­оз­ний еко­но­міч­ний план, від як­о­го що­ро­ку до­во­ди­ть­ся від­мов­ля­ти­ся. Фа­шис­т­сь­ко-на­цис­т­сь­ка вісь ли­ше зве­ли­чує лі­дер­с­т­во — лі­дер­с­т­во без ме­ти, пр­огра­ми і на­прям­ка — ли­ше вла­ду за­ра­ди вла­ди.
Та­ке про­ти­с­тав­лен­ня дає вра­жен­ня, що на­справ­ді ці сис­те­ми не ві­д­різ­ня­ю­ть­ся. Адже на­віть так зва­ні від­мін­нос­ті в ак­цен­тах ви­гля­да­ють ду­же при­мар­ни­ми, особ­ли­во ко­ли зга­да­ти, що на­цис­ти пре­крас­но справ­ля­ли­ся з по­с­та­нов­кою со­ці­я­ль­но-еко­но­міч­ної ме­ти очи­щ­ен­ня „жит­тє­в­о­го про­с­то­ру“ від „не­пов­но­цін­них рас“, що ма­ло при­зве­с­ти до ціл­ком уяв­н­о­го со­ці­аль­н­о­го іде­а­лу бла­го­по­луч­чя і про­цві­тан­ня „ви­щої ра­си“, а, з ин­ш­о­го бо­ку, ко­му­ніс­там не­п­ога­но вда­ва­ло­ся іґ­но­ру­ва­ти „тим­ча­со­ві ма­те­рі­я­ль­ні нега­раз­ди“ за­ра­ди „світ­л­о­го майм­бут­нь­о­го“, про­слав­ля­ти му­д­рість лі­де­рів, „ін­тер­на­ці­о­наль­ний борг“ і служ­бу „спра­ві про­ле­та­рі­я­ту“. Ну а за­мість ра­со­вої ве­ли­чі ко­му­ніс­ти ви­ко­рис­то­ву­ють кла­со­ву.

Але на­справ­ді від­мін­ність між ци­ми то­та­лі­тар­ни­ми на­прям­ка­ми є. І во­на не та­ка по­зір­на, як зда­є­ть­ся на пер­ший погляд. Ця різ­ни­ця, на мою ду­м­ку, як­раз і по­ля­гає у від­мін­нос­ті між ра­сою (на­ці­єю) і кла­сом. Хо­ча на прак­ти­ці ра­со­вим або кла­со­вим во­р­о­гом за не­об­хід­нос­ті мож­на при­зна­чи­ти будь-ко­го, іде­о­л­огіч­на спря­мо­ва­ність грає ви­рі­шаль­ну роль.

Що та­ке во­ро­жа ра­са? Це всь­о­го ли­ше до­ві­ль­но об­ра­на група „чу­жих“ — це мо­жуть бу­ти жи­ди єв­реї, ци­га­ни ро­ми, нег­ри чор­ні, або й усі ра­зом. До чо­го зво­ди­ть­ся бо­ро­ть­ба „за ра­су“? У гір­шо­му ви­пад­ку до ге­но­ци­ду — ви­ни­щ­ен­ня ці­лих на­ро­дів. По­при те, що це є аб­со­лют­но негу­ман­ним ак­том, ні­ч­о­го но­в­о­го в цьо­му пла­ні (ок­рім хі­ба мас­ш­та­бів) фа­шизм не привніс. Всю іс­то­рію, яку ми мо­же­мо про­с­лід­ку­ва­ти, лю­ди са­ме цим і за­й­ма­ли­ся — вби­ва­ли, ви­ни­щу­ва­ли і на­віть їли сво­їх су­сі­дів за те, що во­ни мо­ли­ли­ся не тим богам, ма­ли не та­кий ко­лір шкі­ри, го­во­ри­ли не та­кою мо­вою — і на­віть про­с­то так, бо ду­же хо­ті­ло­ся! А ко­ли ду­же хо­че­ть­ся вби­ти су­сі­да, то при­від зав­жди знай­де­ть­ся...

Але по­нят­тя кла­су — точ­ні­ше „кла­су ек­сп­лу­а­та­то­рів“ — це но­віт­нє по­нят­тя. Бо­ро­ть­ба про­ти цьо­го кла­су — це бо­ро­ть­ба про­ти лю­дей, які ма­ють. Від­по­від­но бо­ро­ть­бу ве­дуть ті, хто не має. У чо­му тут прин­ци­по­ва від­мін­ність від бо­ро­ть­би про­ти ин­шої ра­си? Від­мін­ність у то­му, що до лю­дей, які щось ма­ють, ав­то­ма­тич­но на­ле­жать всі ті, хто при­но­сить най­біль­шу ко­ристь ин­шим.

Це, зви­чай­но, не озна­чає, що всі влас­ни­ки є най­ко­рис­ні­ши­ми чле­на­ми суспі­ль­с­т­ва, але най­ко­рис­ні­ші, як пра­ви­ло, ста­ють влас­ни­ка­ми. Про­с­то то­му, що суспі­ль­с­т­во, яке не ці­нує і не ви­на­го­ро­джує ко­рис­ність іс­ну­ва­ти не мо­же. Отож бо­ро­ть­ба про­ти „кла­су ек­сп­лу­а­та­то­рів“ — це зав­жди бо­ро­ть­ба про­ти най­ко­рис­ні­ших чле­нів суспі­ль­с­т­ва. Від­по­від­но спи­ра­ти­ся в цій бо­ро­ть­бі ко­му­ніс­ти мо­жуть ли­ше на най­нік­чем­ні­ших йо­го чле­нів — люм­пе­нів. От­же ко­му­ніс­тич­на бо­ро­ть­ба — це вже не бо­ро­ть­ба про­ти групи лю­дей за яко­юсь до­ві­ль­ною озна­кою. Ця озна­ка ціл­ком ви­зна­че­на — ко­рис­ність. Ко­му­ніс­тич­на бо­ро­ть­ба — це бо­ро­ть­ба лю­дей нік­чем­них про­ти лю­дей ко­рис­них: най­та­ла­но­ви­ті­ших, най­пра­цьо­ви­ті­ших, най­від­по­ві­даль­ні­ших — і це те го­лов­не, що ві­д­різ­няє ко­му­но­фа­шизм від усіх ин­ших ти­пів фа­шиз­му.

Тен­ден­ція вся­кої ко­му­ніс­тич­ної бо­ро­ть­би — це ви­ни­щ­ен­ня всіх, хто є ко­рис­ним для суспі­ль­с­т­ва. Ви­ни­щ­ен­ня кра­щих йо­го пред­став­ни­ків. Як­що на­цис­ти ви­ни­щу­ва­ли ли­ше цвіт єв­рей­с­т­ва, ли­ша­ю­чи при цьо­му жи­ви­ми най­кра­щих пред­став­ни­ків „арі­йсь­кої ра­си“, то ко­му­ніс­ти ви­ни­щу­ва­ли най­кра­щих не­за­леж­но від то­го, яку фор­му но­са во­ни ма­ли чи якою мо­вою роз­мов­ля­ли. То­му ко­му­ніс­тич­ний ге­но­цид — це не про­с­то зло­чин про­ти лю­дя­но­сти. Це зло­чин про­ти біо­л­огії: це ан­ти­се­лек­ція — ці­ле­спря­мо­ва­ний від­бір у люд­сь­кій попу­ля­ції най­гір­ших. І пло­ди ці­єї ан­ти­се­лек­ції ми по­жи­на­є­мо вже сь­о­год­ні...

14 коментарів:

  1. Сформульовано непогано, але трохи ідеалізовано.

    «але найкорисніші, як правило, стають власниками.»

    Важко назвати нинішній українську бандитсько-рейдерську еліту особливо корисними людьми.

    Тут спостерігається дуже цікавий момент, трансформація соціалістичної моделі у феодальну.
    На капіталізмі вони довго не затримаються, бо бояться чесної конкуренції.
    Та і не чесної також бояться, а тому намагатимуться поділити все що можна між тими з ким на їх думку можна домовитися і знищити усіх потенційних конкурентів у зародку. Ось вам «малий бізнес», ось вам кілери і рейдери.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Са­ме рей­де­ри та бан­ди­ти і є най­ко­рис­ні­ши­ми в ук­ра­їн­сь­ко­му сус­пі­ль­с­т­ві, яке спе­ці­а­лі­зу­є­ть­ся на екс­пор­ті та транс­пор­ту­ван­ні си­ро­ви­ни до ци­ві­лі­зо­ва­них кра­їн.

      В Ук­ра­ї­ні не­ма ка­пі­та­ліз­му. Є ли­ше де­які йо­го еле­мен­ти — са­ме ті, які іс­ну­ють у фе­о­даль­но­му сус­пі­ль­с­т­ві. Що сто­су­є­ть­ся пе­ре­хо­ду до фе­о­да­ліз­му, при­мі­тив­ні­шої фор­ми сус­пі­ль­них від­но­син, — то це є за­ко­но­мір­ним ре­зуль­та­том де­гра­да­ції.

      Видалити
    2. Добре, нехай рейдери і бандити найкорисніші у сучасному українському суспільстві, але ж найкорисніші не для суспільства? Тоді для кого? Для когось зовні? Тоді все логічно, але знову виникає питання, чому суспільство таке що власність отримують найкорисніші для інших суспільств і що з цим суспільством робити?
      Чекати поки воно або зміниться або згине?

      Видалити
    3. Що озна­чає «не для сус­пі­ль­с­т­ва»? На те­ри­то­рії Ук­ра­ї­ни іс­нує люд­сь­ка по­пу­ля­ція, яка спе­ці­а­лі­зу­є­ть­ся на пев­них ви­дах ді­я­ль­нос­ти. І це зо­всім не про­ду­ку­ван­ня но­віт­ніх тех­но­ло­гій. На­зи­ва­є­ть­ся ця ді­я­ль­ність де­ри­ба­ном. Се­ред по­пу­ля­ції є осо­би, які де­ри­ба­нять най­більш ефек­тив­но. І са­ме во­ни за­раз при вла­ді і при гро­шах.

      Що з цим ро­би­ти — це вже ціл­ком ин­ше пи­тан­ня...

      Видалити
    4. Дерибан закінчується, ресурс не є невичерпним.

      Євро 2012 знаменує початок нового етапу, етапу дерибану переважно бюджетних коштів.

      Але бюджет потрібно якось поповнювати, і як би януковичі не намагалися змавпувати російську систему дерибану, російську нафту і газ з повітря не зробиш, а для видобутку власних ресурсів потрібно докладати значно більших зусиль.
      Братки прибирають до рук ефективні виробництва прибираючи ефективних власників, цей вид діяльності суспільству тільки шкодить, шкодить з будь якої точки зору.
      Мені здається в Україні власність опинилася у руках людей, які найефективніше знищують суспільство, знищують середовище у котрому існує їхня власність. Цього я не можу зрозуміти.

      Видалити
    5. Іс­ну­ють смер­те­ль­ні хво­ро­би. Смерть но­сія хво­ро­би при­зво­дить до pни­щен­ня по­пу­ля­ції бак­те­рій, які цю хво­ро­бу ви­кли­ка­ли. Ду­маю, це ана­ло­гіч­на си­ту­а­ція.

      Видалити
    6. Сподівався на більший оптимізм.
      Вочевидь все так і є.
      Сам знаю.

      Видалити
  2. Мені здається абсолютне зло не система.

    Абсолютне зло це Жлоб.

    Жлоби створюють зручні для них системи.

    Системи трансформуються, жлоби залишаються, тому суть системи міняється мінімально.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Жло­би є всю­ди. Але не всю­ди во­ни до­мі­ну­ють.

      Видалити
    2. безумовно, та домінування жлобів у українському суспільстві призводить до того що власність отримують ті хто найкорисніший для суспільств сусідніх країн

      Видалити
  3. У трактовці Ренд різниці й не може бути. Адже вона є апологетом лібералізму, а фашизм та комунізм є супротивниками цієї ідеології однаковою мірою. Тож це схожість чисто ситуаційна, інструментальна: вона помітна саме з перспективи порівняння лібералізму та неліберальних ідеологій.

    Ваші зауваження щодо комунізму та класу власників мені видаються дещо нелогічними. Окей, в певний момент лідерами та власниками стають здібні люди. Але ж власність передається у спадок, а от корисні якості не обов’язково успадковуються з такою прямотою. Отже клас власників не складається з винятково здібних людей. До речі, ідея про боротьбу генетично "здібних і корисних" з генетичним "люмпеном" вам нічого не нагадує? Тезу про "злочин проти біології" гарно вписується у рамки нацистської ідеології. Такі прояви свідчать про певну спорідненість капіталізму як економічної системи та фашизму як системи політичної. Таким чином, розкласти політичні ідеї по поличках та чітко визначити "правильні" й "неправильні" неможливо, будь-який висновок є доволі умовним, про що варто пам’ятати.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. На­віть важ­ко щось пи­са­ти у від­по­відь, адже ви чи­та­ли цей до­пис по‐ді­а­го­на­лі, чи не так?

      1. Я на­вів ци­та­ту Айн Ренд, яка сто­су­є­ть­ся не схо­жос­ти, а як­раз від­мін­нос­тей. І мо­ва са­ме про те, що ці від­мін­нос­ті є, оче­вид­но, ду­же умов­ни­ми.

      2. Але ж влас­ність пе­ре­да­є­ть­ся у спа­док, а от ко­рис­ні якос­ті не обо­в’яз­ко­во ус­пад­ко­ву­ю­ть­ся з та­кою пря­мо­тою.

      На це є від­по­відь у тек­с­ті, яку я, до ре­чі, на­вмис­не ви­ді­лив жир­ним.

      Ці­ка­во та­кож, що ви ви­бра­ли най­слаб­ший ар­гу­мент з мож­ли­вих, адже ра­зом із гро­ши­ма, хоч і не зав­жди, але як пра­ви­ло, ус­пад­ко­ву­ю­ть­ся й су­про­від­ні якос­ті. І, до ре­чі, не­обо­в’яз­ко­во ге­не­тич­но — вплив ви­хо­ван­ня ще ні­хто не ска­со­ву­вав.

      Я б на ва­шо­му міс­ці зга­дав про зло­ді­їв і шах­ра­їв, які ино­ді ста­ють мі­льяр­де­ра­ми. Особ­ли­во по­ка­зо­ви­ми є ви­пад­ки ви­ска­ку­ван­ня за­між, роз­лу­чен­ня і роз­діл май­на, ос­кіль­ки це вза­га­лі є за­кон­ною ді­я­ль­ніс­тю...

      Про­те все це аж ні­як не за­пе­ре­чує те, що я тут пи­сав...

      3. До ре­чі, ідея про бо­ро­ть­бу ге­не­тич­но «здіб­них і ко­рис­них» з ге­не­тич­ним «люм­пе­ном» вам ні­чо­го не на­га­дує? Те­зу про «зло­чин про­ти біо­ло­гії» гар­но впи­су­є­ть­ся у рам­ки на­цис­т­сь­кої іде­о­ло­гії.

      Ні, не на­га­дує. І я аб­со­лют­но не ба­чу, як мою аб­со­лют­но ін­тер­на­ці­о­наль­ну те­зу мож­на впи­са­ти в іде­о­ло­гію на­циз­му. Ні, я не за­пе­ре­чую, за ба­жан­ня це зро­би­ти мож­на, але ло­гі­кою тут і не пах­не.

      До ре­чі, хо­чу за­ува­жи­ти, що ге­не­ти­ку тут зга­ду­є­те ви, а не я. При­чо­му в ме­не сл­ка­да­є­ть­ся вра­жен­ня, що це еле­мент бо­ро­ть­би з ці­єю «бур­жу­аз­ною псев­до­на­у­кою»...

      4. Та­кі про­яви свід­чать про пев­ну спо­рід­не­ність ка­пі­та­ліз­му як еко­но­міч­ної сис­те­ми та фа­шиз­му як сис­те­ми по­лі­тич­ної.

      Рів­но в тій са­мій мі­рі, в якій ка­пі­та­лізм є спо­рід­не­ним до со­ці­а­ліз­му як по­лі­тич­ної сис­те­ми. І фа­шизм, і со­ці­а­лізм є те­чі­я­ми, при­зна­чен­ням яких є ґвал­ту­ван­ня ка­пі­та­ліс­тич­ної еко­но­мі­ки.

      5. Та­ким чи­ном, роз­клас­ти по­лі­тич­ні ідеї по по­лич­ках та чіт­ко ви­зна­чи­ти «пра­ви­ль­ні» й «не­пра­ви­ль­ні» не­мож­ли­во, будь‐який ви­сно­вок є до­во­лі умов­ним, про що вар­то па­м’я­та­ти.

      Як­що не за­й­ма­ти­ся тер­мі­но­ло­гіч­ни­ми ма­ні­пу­ля­ці­я­ми, то, на мою дум­ку, ціл­ком мож­ли­во. А кри­те­рі­єм пра­ви­ль­нос­ти по­лі­тич­ної док­т­ри­ни є до­свід і до­слід. Тоб­то ус­піш­ність кра­їн, які цю док­т­ри­ну най­більш по­слі­дов­но прак­ти­ку­ють.

      Видалити
    2. Власне, ви теж мій коментар не так вже й уважно читали :) Я ж написав: Ренд бачить так мало відмінностей саме тому, що є апологетом лібералізму. Але це не так важливо. Набагато цікавішою є та теза, яку ви виділили в тексті. Адже вона є цілковито неправдивою. Період первісного накопичення капіталу висуває уперед, звісно, найбільш ініціятивних індивідів. Але факт корисности їх нащадків сумнівний: я не думаю, що ви маєте якісь підтвердження цієї гіпотези. Клас визначається лише і лише економічними характеристиками: особисті якості індивідів не мають ніякої ролі.
      Щодо нацизму: я не мав на увазі саме національний шовінізм. Як ви цілком правильно зазначили у своєму дописі: за необхідності расовим або класовим (національним, релігійним etc) ворогом може стати хто завгодно, це часто лишень ярлик, який навішують для зручности боротьби. Тож суть не в національному шовінізму, а в утисках однією групою населення інших груп. Під час періодів "дикого капіталізму" буржуазія діє саме так, навіть генетичні теорії створює на зразок вашого соціял-дарвінізму. Проти генетики як такої я нічого маю, але вона не може нічого нам оповісти про гени людей, що жили навіть 3-5 століть тому, тож не може підтвердити генетичне успадкування корисних якостей у межах класу.
      І насамкінець трохи про "успішість". Ви не замислювалися над значенням цього терміну? Що є успіхом? Це термін доволі суб’єктивний. Хто буде судити про "успішність" країн? Ви? Тоді "успішність" буде лишень артефактом вашої свідомости. Варто пам’ятати, що оцінкові судження не є об’єктивними. Тут і буде певний елемент маніпуляції: ви виділяєте як успішні країни, політична система яких вам просто подобається. Людина з іншими поглядами виділила б інакшим чином і то теж була би психологічна підтасовка.

      Видалити
    3. Влас­не, ви теж мій ко­мен­тар не так вже й уваж­но чи­та­ли :) Я ж на­пи­сав: Ренд ба­чить так ма­ло від­мін­нос­тей са­ме то­му, що є апо­ло­ге­том лі­бе­ра­ліз­му.

      Цю ва­шу дум­ку ви аб­со­лют­но ні­чим не під­твер­ди­ли. Ви вва­жа­є­те, що са­ме лі­бе­ра­лізм не до­зво­ляє їй по­ба­чи­ти сут­тє­ві від­мін­нос­ті? Ва­ше пра­во. Але знач­но пе­ре­кон­ли­ві­ше бу­ло б ука­за­ти на ці від­мін­нос­ті.

      На­ба­га­то ці­ка­ві­шою є та те­за, яку ви ви­ді­ли­ли в тек­с­ті. Адже во­на є ціл­ко­ви­то не­прав­ди­вою. Пе­рі­од пер­віс­но­го на­ко­пи­чен­ня ка­пі­та­лу ви­су­ває упе­ред, звіс­но, най­більш іні­ці­я­тив­них ін­ди­ві­дів. Але факт ко­рис­нос­ти їх на­щад­ків сум­нів­ний: я не ду­маю, що ви ма­є­те якісь під­твер­джен­ня ці­єї гі­по­те­зи.

      Ви про­дов­жу­є­те за­пе­ре­чу­ва­ти те, що я не пи­сав. Ви на­вмис­не це ро­би­те, чи прос­то не ро­зу­мі­є­те на­пи­са­но­го? Ще раз по­вто­рюю: я не ствер­джу­вав що лю­ди, які ус­пад­ку­ва­ли ба­гат­с­т­во є най­ко­рис­ні­ши­ми. Чи мо­же ви уяв­ля­є­те, що є та­кий со­бі пе­рі­од пер­віс­но­го на­ко­пи­чен­ня ка­пі­та­лу, ко­ли лю­ди­на мо­же ста­ти ба­гатою, а по­тім, піс­ля за­кін­чен­ня цьо­го ча­рів­но­го пе­рі­о­ду, вступ у клуб ба­га­ті­їв стає не­мож­ли­вим?

      Що­до на­циз­му: я не мав на ува­зі са­ме на­ці­о­наль­ний шо­ві­нізм.

      А що ж то­ді по‐ва­шо­му є на­циз­мом, як­що ви не ма­є­те на ува­зі на­ці­о­наль­ний шо­ві­нізм???

      Тож суть не в на­ці­о­наль­но­му шо­ві­ніз­му, а в утис­ках од­ні­єю гру­пою на­се­лен­ня ін­ших груп. Під час пе­рі­о­дів «ди­ко­го ка­пі­та­ліз­му» бур­жу­а­зія діє са­ме так, на­віть ге­не­тич­ні те­о­рії ство­рює на зра­зок ва­шо­го со­ці­ял‐дар­ві­ніз­му.

      Са­ме як? При­пи­сує лю­дям влас­ні фан­та­зії, як оце ро­би­те ви? І що ви ма­є­те на ува­зі під «ди­ким ка­пі­та­ліз­мом»? Пе­ре­хід­ний пе­рі­од між фе­о­да­ліз­мом та ка­пі­та­ліз­мом? Так, у цей пе­рі­од бур­жу­а­зі­я справ­ді ро­бить «жах­ли­ві» ре­чі: зне­ва­жає фе­о­даль­ні при­ві­леї, спри­яє зві­ль­нен­ню лю­дей з крі­пац­т­ва, бо­ре­ть­ся про­ти «свя­щен­ної» вла­ди мо­нар­ха. Зви­чай­но фе­о­да­ли вва­жа­ють усе це утис­ка­ми, але по фак­ту це пря­мо про­ти­леж­ний про­цес. Чи ви не згод­ні?

      не мо­же під­твер­ди­ти ге­не­тич­не ус­пад­ку­ван­ня ко­рис­них якос­тей у ме­жах кла­су

      Ну так це ва­ша проб­ле­ма: це ж ви по­ча­ли роз­мо­ву про ге­не­тич­не ус­пад­ку­ван­ня якос­тей у ме­жах кла­су. І як­що ці сло­ва не під­твер­джу­ю­ть­ся на­у­ко­во, то, мож­ли­во, цю ідею слід прос­то при­пи­ни­ти об­го­во­рю­ва­ти, ос­кіль­ки во­на не має ні­чо­го спі­ль­но­го з ре­аль­ніс­тю?

      Ви не за­мис­лю­ва­ли­ся над зна­чен­ням цьо­го тер­мі­ну? Що є ус­пі­хом? Це тер­мін до­во­лі су­б’­єк­тив­ний. Хто бу­де су­ди­ти про «ус­піш­ність» кра­їн?

      Справ­ді, ус­піх є по­де­ку­ди пи­тан­ням су­б’­єк­тив­ним. І на­віть ус­піш­ність кра­їн мож­на оці­ню­ва­ти по‐різ­но­му. Та як­що од­на гру­па кра­їн є на­стіль­ки при­ваб­ли­вою для жит­тя, що ту­ди сто­їть чер­га ба­жа­ю­чих пе­ре­їха­ти, або, при­най­м­ні при­їха­ти на за­ро­біт­ки, а з ин­ших кра­їн у той же час лю­ди прос­то ті­ка­ють у будь‐який до­ступ­ний їм спо­сіб, то пер­ша гру­па кра­їн мо­же вва­жа­ти­ся об’­єк­тив­но ус­піш­ною. У то­му сен­сі, що в ній лю­дям ус­піш­но за­без­печ­но ліп­ші умо­ви жит­тя. Ну а дру­га гру­па, від­по­від­но, — не­ус­піш­ною. І ні­яких ма­ні­пу­ля­цій тут я не ба­чу.

      Видалити

Hy-phen-a-tion