субота, 22 серпня 2015 р.

Культура русского мира


Culture is an invention of mankind, just like the computer or the fork. There is a difference though. While we are willing to change computers or eating instruments, the inhabitants of a culture will brook no changes at all. They believe that theirs is the only and unique way to live-and anything else an aberration.

Harrison Harry, “A Stainless Steel Rat is Born”

Ук­ра­їн­сь­ка тра­ди­ція не на­зи­ва­ти ре­чі сво­ї­ми іме­на­ми під час ві­й­ни на­бу­ла про­с­то ви­бу­хо­по­діб­н­о­го роз­по­всю­джен­ня: чо­го вар­ті ли­ше но­ві зна­чен­ня слів се­па­ра­тизм, де­цен­т­ра­лі­за­ція, ан­ти­те­ро­рис­тич­на опе­ра­ція, особ­ли­во­с­ті са­мо­вря­ду­ван­ня, во­лон­тер, гу­м­кон­вой — мо­во­знав­цям май­бут­нь­о­го бу­де що ви­в­ча­ти дов­гі ро­ки! Але, на мою ду­м­ку, най­важ­ли­ві­ше по­нят­тя, яке хиб­но вжи­ва­є­ть­ся вже не ли­ше в Ук­ра­ї­ні але й да­ле­ко за її ме­жа­ми, — це так зва­на ро­сі­йсь­ка про­па­ган­да.

Щоб зро­зу­мі­ти, в чо­му суть про­б­ле­ми, поч­ну з відо­м­о­го ро­сі­йсь­к­о­го анек­до­та:
Си­дять зе­ки на зо­ні, п’ють чефір, роз­мов­ля­ють за жит­тя. Аж тут зне­на­ць­ка з тем­н­о­го кут­ка ви­бі­гає щур, ха­пає ка­ва­ло­чок хлі­ба в од­н­о­го з зе­ків і ті­кає. Ну, зек не роз­гу­бив­ся: схо­пив че­ре­ви­ка, жбур­нув про­с­то в щу­ра і за­бив йо­го на смерть. Па­хан по­ду­мав тро­хи та й ка­же:
— Ну і чьо ти в на­турє щас сдє­лал? Ми тут всє во­ри, да? Кри­са ук­ра­ла ку­с­о­ч­єк хлє­ба. То­же вор, да? То єсть брат наш. А ти на­шего бра­та­на взял і за­ва­ліл!
А той від­по­ві­дає:
— А ху­лі єму в пад­лу би­ло с на­мі вмєс­тє кан­к­рєт­на по­сідєть?
Чи знай­де­ть­ся се­ред мо­їх чи­та­чів та­кий ду­рень, який ска­же, що той зек, що вбив щу­ра, за­й­ма­є­ть­ся про­па­ган­дою се­ред реш­ти зе­ків? Ви ду­ма­є­те для зе­ків, включ­но з па­ха­ном, який зви­ну­ва­чує зло­дія у вбив­с­т­ві по­бра­ти­ма, не бу­ло оче­вид­но про що мо­ва, і їм по­тріб­не ар­гу­мен­тов­не тлу­ма­чен­ня по­дії з точ­ки зо­ру об­ви­ну­ва­че­н­о­го, себ­то про­па­ган­да? Чи мо­же той зло­дій за­й­мав­ся агі­та­ці­єю на ко­ристь св­о­го сві­т­огля­ду се­ред ин­ших зло­ді­їв? Ні.

Але так са­мо й так зва­на ро­сі­йсь­ка “про­па­ган­да” ні­ч­о­го цьо­го не ро­бить! В ро­сі­йсь­кій мо­ві це на­зи­ва­є­ть­ся от­маз­ка. Во­на є від­по­від­дю на так зва­ний на­езд. Оце і все. Це є еле­мен­том ро­сі­йсь­кої куль­ту­ри, мен­та­лі­те­ту, як­що хо­че­те.

По­д­об­а­є­ть­ся вам це чи ні, але є різ­ні куль­ту­ри. Ко­ли я, на­при­клад, за­хо­джу в ма­га­зин, в ре­с­то­ран чи на борт лі­та­ка, ме­не з ус­міш­кою зу­с­трі­чає про­дав­чи­ня, офі­ці­ян­ка або стю­ар­де­са і ка­же ме­ні «доб­ри­день». Я вс­мі­ха­ю­ся й у від­по­відь теж ка­жу «доб­ри­день». Як­що ме­ні щось тре­ба, я ка­жу «будь лас­ка»; як­що ме­ні зроб­лять лас­ку, то я ка­жу «дя­кую». Це все еле­мен­ти пев­ної куль­ту­ри. Як­що лю­ди­на не до­три­му­є­ть­ся ви­м­ог ці­єї куль­ту­ри, то во­на є ха­мом, і до неї бу­де від­по­від­не зне­важ­ли­ве став­лен­ня.

Але іс­нує ин­ша куль­ту­ра, но­сі­їв якої на­зи­ва­ють рус­с­ко­мир­ни­ми, або по-на­род­но­му, ватою. Там ус­міш­ки, вся­кі дя­кую-про­шу-будь лас­ка не є обо­в’яз­ко­ви­ми. На­віть на­в­па­ки: за­вда­ють шко­ди ва­шо­му ста­ту­су в іє­рар­хії. Про­те «на­езд-от­маз­ка» є ін­те­ґраль­ною скла­до­вою ці­єї куль­ту­ри, по­бу­до­ва­ної на прин­ци­пах ста­тус­н­о­го під­по­ряд­ку­ван­ня.

Важ­ли­во пра­ви­ль­но зро­зу­мі­ти міс­це так зва­ної ро­сі­йсь­кої “про­па­ган­ди” в цій куль­ту­рі. Це не є про­па­ган­дою, це є за­ван­та­жен­ня в мо­зок на­бо­ру от­ма­зок, що від­по­ві­да­ють сучас­ній си­ту­а­ції. Це за­ван­та­жен­ня прин­ци­по­во не­мож­ли­ве в но­сія ин­шої куль­ту­ри і роз­ра­хо­ва­но ви­ключ­но на ва­ту. Метою ці­єї ді­я­ль­нос­ти не є про­па­ган­да, про­с­то знан­ня ак­ту­аль­н­о­го на­бо­ру от­ма­зок до­по­ма­га­яє но­сіє­ві від­по­від­ної куль­ту­ри від­по­ві­да­ти на на­їз­ди, тим са­мим підви­щу­ю­чи свій ста­тус. Зно­ву ж та­ки, в рам­ках ці­єї куль­ту­ри.

Са­ма спро­ба тлу­ма­чи­ти ро­сі­йсь­ку “про­па­ган­ду” по­за від­по­від­ною куль­ту­рою зіш­тов­ху­є­ть­ся з не­по­яс­ню­ва­ни­ми па­ра­док­са­ми. На­йо­че­вид­ні­шим є те, що під­да­є­ть­ся на цю “про­па­ган­ду” знач­на кіль­кість до­сить ро­зу­м­них й ос­ві­че­них лю­дей, але, в той же час, ве­ли­че­з­на кіль­кість не­осві­че­них і, пря­мо ска­же­мо, ро­зу­мо­во по­се­ред­ніх лю­дей, яки­ми лег­ко ма­ніпулює мін­с­тець™, і яких так зва­ні ук­ра­їн­сь­кі по­лі­ти­ки по­всяк­час купу­ють за пач­ку греч­ки, ли­ши­ла­ся не­враз­ли­вою до ці­єї “про­па­ган­ди”. По­яс­нен­ня ду­же про­с­те — от­маз­ки до­по­ма­га­ють ли­ше но­сіє­ві від­по­від­ної куль­ту­ри. Для но­сія ин­шої куль­ту­ри во­но звучить про­с­то сміш­но — так са­мо, як по­яс­нен­ня то­го зе­ка, за що він убив щу­ра.

І на­ос­та­нок хо­чу по­яс­ни­ти, чо­му ро­сі­я­ни ціл­ком щи­ро не вва­жа­ють се­бе аг­ре­со­ра­ми. Піс­ля по­раз­ки в Хо­лод­ній ві­й­ні, ро­сі­я­ни ви­з­на­ли США го­лов­ним сві­то­вим па­ха­ном. Свій ста­тус, як во­ни йо­го зро­зу­мі­ли, це ста­тус смо­т­ря­щ­его на по­ст­ра­дян­сь­ко­му про­с­то­рі. Та­кий са­мий ста­тус во­ни ви­з­на­ють за де­яки­ми ин­ши­ми кра­ї­на­ми: Ки­та­єм, Ні­меч­чи­ною, Бри­та­ні­єю, Фран­ці­єю, мож­ли­во на­віть Бра­зи­лі­єю. Те, що від­бу­ва­є­ть­ся в ос­тан­ні два де­сят­ки ро­ків, спри­й­ма­є­ть­ся ни­ми як на­їзд з метою пе­регля­ну­ти під­су­м­ки Хо­лод­ної ві­й­ни. При чо­му на ин­ших смо­т­ря­щих на­їз­ду во­ни не ба­чать. До то­го ж, у ват­ній куль­ту­рі на­їзд мо­же бу­ти сан­к­ціо­но­ва­ний ли­ше па­ха­ном, але при­крість у тім, що на­їзд ви­ко­ну­є­ть­ся не па­ха­ном і на­віть не ин­ши­ми смо­т­ря­щи­ми, а так зва­ни­ми шіс­т­ка­ми. Це озна­чає, що ста­тус Ро­сії не про­с­то пе­регля­да­є­ть­ся, їй фак­тич­но ого­ло­шу­є­ть­ся, що до неї став­ля­ть­ся як до ло­ха, як до тєр­пі­ли. Па­хан, який до то­го кон­т­ро­лю­вав пів сві­ту не мо­же про­іґ­но­ру­ва­ти по­діб­не став­лен­ня. Ві­й­на в Гру­зії, в Ук­ра­ї­ні, за­во­ру­шен­ня в Ес­то­нії, по­льо­ти стра­тегіч­них бом­бар­ду­валь­ни­ків — це все від­по­відь. Від­по­відь яка по­ля­гає в ка­тего­рич­ній не­зго­ді Ро­сії з її но­вим ста­ту­с­ом, як йо­го спри­й­ма­ють не ли­ше че­кіс­ти, які там па­ну­ють, але й пе­ре­важ­на біль­шість на­се­лен­ня.

Нема коментарів

Дописати коментар

Hy-phen-a-tion